af en toe Snacken? Dat is goed voor je!


Een vette pizza, een patat met een grote klodder mayo, die reep chocola die Tony heet. Niet gezond, maar lekker! Doordat gezondheid tegenwoordig zo’n big issue is bijna iedereen er op de een of andere manier wel mee bezig. (wat ik overigens geweldig vind) Toch wil ik hier een klein pleidooi maken voor het af en toe snacken, met de nadruk op af en toe, want daar zit hem precies de crux. Dagelijks snoepen, frisdrank drinken en witbrood naar binnen stouwen en daar bovenop nog eens snacken is natuurlijk geen goed idee. Maar wanneer je 80 of 90% van de tijd gezond eet en dus juist heel bewust bezig bent met je gezondheid is af en toe snacken wel een goed idee. Waarom? Dat lees je in dit blog.


Afwisseling is belangrijk

Je lichaam bevat talloze regelmechanismen die constant bezig zijn evenwicht te vinden. Daarnaast leert je lichaam ook snel en past zich aan op de omstandigheden die zich voordoen. Dit zie je bijvoorbeeld bij sporten, doe je constant dezelfde oefeningen dan zal je in het begin resultaten zien en strakker worden of afvallen, maar na verloop van tijd blijf je stilstaan en gebeurt er niet zoveel meer. Vandaar dat een constant veranderd aanbod van oefeningen zoals bij bootcamp en crossfit zo populair is. De afwisseling houd het leuk en je gaat telkens weer vooruit.


Met eten werkt het ook een beetje zo. Als je gezond eet dan kan het toch goed zijn af en toe (met de nadruk op af en toe) je lichaam te shocken. Zeker als je vrij koolhydraatarm eet, dan kan een grotere hoeveelheid koolhydraten je schildklier een duwtje geven en het motortje hiervan goed laten draaien. Voor mensen die proberen af te vallen maar op een plateau blijven hangen, kan 1 cheat dag in de week ook wonderen doen.


Zo houd je het vol

Ook psychologisch af en toe snacken voordelen, door af en snackmomenten in te bouwen houd je het gezonde eten veel beter vol. Of wat denk je van een verjaardag of een feestje? Op dat soort moment kun je de 80/20 regeling toepassen. Zorg dat je 80% van de tijd gezond eet met volop groenten, fruit, goede eiwitten, koolhydraten en vetten. En die 20% is voor speciale gelegenheden en zorgt dat je schuldvrij een taartje kan eten.


#80/20#cheatday#balans

 

Geef je lichaam en uiterlijk een natuurlijke boost!

Contact
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2017 Hetty Crèvecoeur Lifestyle Management