Recente Posts
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief
Tags

Hyperventilatie, wat kun je eraan doen?


Bij een hyperventilatie aanval is je ademhaling te snel en te diep, hierdoor komt er naar verhouding teveel zuurstof binnen en wordt er teveel koolzuurgas uitgeademd. Zo´n aanval kan vreselijk beangstigend zijn want het geeft het gevoel alsof je geen lucht krijgt. Sommige mensen die voor het eerst een hyperventilatieaanval hebben belanden dan ook op de eerste hulp omdat ze denken dat ze een hartaanval hebben. Hyperventilatie komt vooral voor bij mensen die veel stress hebben of oververmoeid zijn. Ook angst en paniek, een tekort aan vitaminen of een overmaat aan alcohol en cafeïne kunnen triggers zijn voor een aanval. Lees verder over de functie van de longen en wat je zelf kunt doen om hyperventilatie te voorkomen.

Functie van de longen

Onze longen zijn een prachtig orgaan en vitaal orgaan waar we letterlijk geen minuut zonder kunnen. Per dag ademen we wel zo’n twintigduizend keer! Deze ingeademde lucht gaat via de luchtpijp naar de bronchiën die zich vertakken in miljoenen kleine longblaasjes die zuurstof opnemen en koolzuurgas afgeven. De zuurstof wordt vervolgens via de bloedsomloop door het hele lichaam vervoerd zodat alle cellen ervan kunnen profiteren.

Qua bouw en functie hebben de longen wel wat weg van een boom. De longblaasjes zijn als het ware de blaadjes van de boom alleen met een omgekeerde functie; waar de longen koolzuurgas afgeven neemt een boom juist koolzuurgas op via zijn bladeren op en geeft zuurstof af. Ze zeggen wel eens dat bomen de longen van de aarde zijn en dat is in dit licht helemaal zo gek nog niet.



Symptomen van hyperventilatie

Bij een acute aanval hyperventilatieaanval:

  • het gevoel hebben dat je stikt

  • duizeligheid

  • misselijkheid

  • tintelingen rond de lippen

  • pijn in je buik of op je borst

  • hartkloppingen

  • soms zelfs flauwvallen

En bij chronische hyperventilatie:

  • vermoeidheid en lusteloosheid

  • gespannenheid

  • concentratie- en geheugenproblemen

  • spijsveteringsproblemen

Gelukkig kun je zelf veel doen om een hyperventilatie zoveel mogelijk te voorkomen. Deze 5 tips helpen je op weg:

Tip 1: doe aan yoga en meditatie oefeningen


Bij yoga en meditatie technieken wordt de ademhaling gebruikt als een punt van rust en focus. Door regelmatig dit soort technieken te oefenen, krijg je meer vat op je ademhaling en kan je deze sneller tot rust brengen als je een hyperventilatie aanval hebt.


Tip 2 : Ga je angsten te lijf

Een aanval van hyperventilatie wordt vaak getriggerd door angst. Het gevoel van angst geeft een hormonale reactie in je lichaam. Als je via je zintuigen iets bespeurt wat mogelijk gevaarlijk is komt er adrenaline vrij en treedt er in je lichaam een vecht /vlucht of freeze reactie op. Je ademhaling versnelt, het bloed gaat naar je spieren en je wordt extra alert. Voor je lichaam maakt het alleen niet uit of het gevaar reëel is of dat je het in je hoofd bedenkt of voor je ziet. Zo kan er dus adrenaline vrijgemaakt worden als je naar een enge film zit te kijken of je zorgen maakt om de hypotheek. Met cognitieve gedragstherapie en mindfullness leer je met angsten om te gaan.


Tip 3: Eet zo basisch mogelijk



Je longen zijn net als de lever, nieren, darmen en huid betrokken bij het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam. Zo helpen de longen mede de zuur/base verhouding in het lichaam op orde te houden door een teveel aan koolzuurgas uit te ademen en zuurstof op te nemen.

Je dagelijkse voeding is ook van invloed op de zuur/base balans. Zo kan een voedingspatroon met veel suiker, witmeelproducten en slechte kwaliteit vlees zorgen voor verzuring en schimmelvorming in de darmen. Daardoor kun je last hebben van hyperventilatie, vermoeidheid, gewrichtsklachten of een slechte huid. Groenten en fruit zijn de belangrijkste leveranciers van basen en mineralen in de voeding. Zorg dus dat je volop groenten en fruit eet.


Tip 4: Verminder stress