Recente Posts
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief
Tags

Je darmflora verbeteren?Zo doe je dat!


Eenzaam voel ik me eigenlijk nooit. Regelmatig denk ik aan alle kleine vriendjes die in en op mij leven. De bacteriën die genoeglijk aan mijn mascara knagen en de miljoenen darmbacteriën, die net als in een overbevolkte wijk, met af en toe een burenruzie daargelaten, zich heel prettig vermaken in mijn buik. Die kleine rakkertjes in je darmen wonen er niet voor niets, ze vervullen elke dag heel belangrijke taken in je lichaam! Lees verder en bekijk mijn tips eens goed hoe je beter voor je darmflora kan zorgen en je darmflora te herstellen...

Samenstelling van de darmflora

We hebben in onze darmen meer bacteriën dan dat we cellen hebben in ons lichaam. Het zijn er zo’n 100 biljoen, verdeeld over een paar honderd verschillende soorten bacteriën. In je darmen leven zowel ‘goede’ als ‘slechte’ bacteriën naast elkaar, ook vind je er verschillende soorten schimmels zoals bijvoorbeeld de Candidaschimmel. Balans tussen alle bevolkingsgroepen is hier het toverwoord. Wanneer slechte bacteriën de overhand krijgen kunnen allerlei klachten ontstaan. Zo worden bepaalde soorten diarree veroorzaakt door de bacterie Clostridium.


Functies darmflora

De goede bacteriën vervullen heel belangrijke functies; zo ondersteunen ze je immuunsysteem door te communiceren met de immuuncellen in de darm. Ook helpen ze je bij de voedselvertering door te zorgen dat het eten wat je eet wordt omgezet in stoffen die je makkelijk kan opnemen. Dit komt een regelmatige stoelgang ten goede. Verder maken ze vitaminen aan zoals vitamine B1, B6, B12, foliumzuur, biotine en vitamine K. Ook bepaalde soorten vetzuren die als voeding dienen voor je darmwand, worden door de bacteriën aangemaakt. Tevens kunnen ze helpen voedselallergiën te verminderen. De ‘slechte’ bacteriën en schimmels worden onder de duim gehouden, doordat de ‘good guys’ de zuurgraad in de darm laag houden. Best indrukwekkend toch? De balans in de darmflora kan door antibioticabehandelingen, infecties, stress en andere factoren flink v