Recente Posts
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief
Tags

Ontspannen?zo werkt dat


Als je ontspannen bent zit je over het algemeen lekker in je vel. Je hebt overzicht, je voelt dat je de dingen aankan en heb ruimte om te genieten van wat je aan het doen bent. Ontspannen zijn is als zitten aan een prachtig, mooi, kalm bergmeer. De zon weerspiegelt in het water, je hoort het kabbelen van het water, de wind waait met een zacht briesje door je haar en de vogels fluiten.

Stress aan de andere kant geeft een heel ander gevoel, je vel zit als het ware strak om je heen, je bent gehaast, wilt ergens anders zijn dan je nu bent en genieten en bewust bezig zijn met wat je aan het doen bent is al het laatste waar je aan denkt. Het stormt bij het bergmeer, het water is troebel, het is guur en koud en de wind trekt aan alle kanten aan je aan. Het enige wat je kan denken is wegwezen hier.

Natuurlijk is het niet mogelijk om bij wijze van spreken altijd maar vredig aan het bergmeer te zitten, dan zou er niets meer uit je handen komen. Een beetje stress heb je nodig om je alert en nieuwsgierig te houden en telkens nieuwe uitdagingen aan te gaan. Maar dagelijks stress ervaren is ontzettend vervelend; het maakt je geïrriteerd, vergeetachtig, moe en kortaf.


De rol van het zenuwstelsel



Sympathisch zenuwstelsel

Als het om stress gaat is het zenuwstelsel de baas. Deze heeft net als een auto een gas en een rempedaal. Wanneer het lichaam gas geeft deelt het sympathische deel van het zenuwstelsel de lakens uit. Dit deel zorgt onder andere onder invloed van adrenaline voor de vecht, vlucht respons in het lichaam. Het maakt je klaar om actie te ondernemen. Het hart gaat sneller pompen, de ademhaling wordt sneller, de pupillen worden wijder zodat je beter kan zien en de spijsvertering? die wordt juist lam gelegd. Want stel je voor dat je moet vechten of vluchten dan kan het verteren wel even blijven liggen, je hebt wel andere dingen aan je hoofd.


Parasympatisch zenuwstelsel

Het parasympatische deel van het zenuwstelsel is als het ware de rem. Het zorgt dat je lichaam tot rust komt, het eten verteert en herstelprocessen kan uitvoeren. Het gas en de rem kunnen niet tegelijkertijd worden ingedrukt, er is er altijd 1 aan kop. Dit verklaart bijvoorbeeld waarom mensen met chronische stress een maagzweer kunnen ontwikkelen, de rem wordt langere tijd niet ingedrukt waardoor de spijsvertering niet optimaal verloopt.

De manier waarop ons zenuwstelsel reageert op stress is al heel oud. Mensen waren zeer lange tijd jager- verzamelaars en moesten overleven in de barre wildernis vol gevaren. Wel even wat anders dan wij in onze warme huizen, met supermarkten binnen handbereik en geen roofdieren die het op ons gemunt hebben. Zat er vroeger een beer achter je aan dan moest je rennen en snel ook. Tegenwoordig hebben we dat soort gevaren gelukkig dus niet meer, maar je hersenen maken geen onderscheid tussen een beer of bijvoorbeeld in de file staan of een conflict met je werkgever. De biologische reactie zal hetzelfde zijn: het sympathische systeem zet het gas erop en adrenaline en andere stoffen overspoelen je systeem. En dat brengt me meteen op het volgende stuk: de kracht van gedachten.


De kracht van gedachten

Stel je eens levendig voor dat je een citroen doormidden snijdt en je tanden in het sappige vruchtvlees zet. Het zure citroensap stroomt je mond in. Wat gebeurt er? Als het goed is merk je meteen dat je meer speeksel aanmaakt in je mond. Voor je hersenen is het daadwerkelijk bijten in een citroen of het in gedachten doen bijna hetzelfde. De bioch

emie van je lichaam zal erop reageren. Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld als je een horrorfilm kijkt. Ook al ben je zelf niet in gevaar, je hart zal sneller gaan pompen, je pupillen worden wijder en je bent klaar om te vechten of te vluchten. Bij mij is de vechtrespons het sterkst aanwezig als ik bang ben of stress heb. Kijk ik een enge film dan kan ik echt agressief worden uit angst. Dat doe ik dus maar niet samen met mijn vriend :-)

Dat je lichaam zo reageert op gedachten en visualiseren is zowel lastig als handig. Heb je voortdurend angstige gedachtes of zorgen om wat dan ook dan zal je lichaam daarop reageren. Heb je daarentegen gedachten die opbouwend zijn, zoals: ik ben veilig, alles is goed, ik kan het aan, iedere wolk heeft een zilveren randje dan zal je lichaam daar ook op reageren.


Zijn je gedachten altijd waar?


Het kan bij stress goed helpen om je gedachten onder de loep te nemen.

Heel veel gedachten die je hebt neem je namelijk voor waar aan, maar door je zelf een paar vragen te stellen zal je merken dat dit niet altijd het geval is.

Bijvoorbeeld je denkt: dit gaat nooit lukken, ik kan het niet. Niet echt opbeurend he? Maar zie wat er gebeurt als je jezelf deze vragen stelt:


Is dat waar?

Kan ik 100% zeker weten dat dit waar is? (Het antwoord hierop is vaak nee)

Hoe zou ik me voelen als het niet waar zou zijn? (Vaak opgelucht plus een heel scala aan andere meer prettiger gevoelens)


Probeer de komende tijd deze vragen eens uit en zie wat het met je doet.


Gebruik je lichaam



Een andere manier om je lichaam van het gaspedaal te halen is door je lichaam te gebruiken. Immers je stresssysteem is ook gewend om als er gevaar is in beweging te komen. Op die manier worden de opgebouwde stresshormonen afgebroken en kan het lichaam daarna tot rust komen en herstellen.

Alle manieren van bewegen zijn goed als je stress hebt. Wandelen is 1 van de simpelste manieren, je hebt er niks voor nodig. Gewoon de deur uitgaan en het ene been voor het andere zetten. Na een wandelingetje van 20 minuten zal je heel anders denken over de dingen waarover je zit te piekeren dan dat je binnen op de bank blijft zitten. Ook wat meer intensievere lichaamsbeweging is perfect als je last hebt van stress; je bent dan zo druk met sporten en de belasting op je lijf dat je helemaal geen tijd hebt om na te denken. Zelf ga ik altijd graag aan de gewichten hangen in de sportschool. Na zo’n uurtje flink zweten kan ik de wereld weer aan. Yoga en pilates of groepslessen zijn ook perfect om te doen.


De ademhaling

Je ademhaling heb je altijd bij je en deze kun je dus geweldig gebruiken om je lichaam te beïnvloeden. Is je ademhaling hoog en oppervlakkig dan registeren je hersenen dat; hee er zal wel iets aan de hand zijn denken ze dan. Maar wanneer je ademhaling, kalm diep en rustig is geeft dat signalen af dat alles ok en veilig is. Soms lijken al die ademhalingsoefeningen die er te vinden zijn heel moeilijk, het klink als snel al een hoop moeite en je hebt al zoveel aan je hoofd. Maar om te ontspannen door je ademhaling is het bewust ervan zijn dat je ademhaalt vaak al 80% van het eieren eten. Bouw elk uur een aantal momenten in waarop je je even afstemt op je ademhaling, zucht een paar keer diep en laat je schouders zakken, thats it! Wil je een trapje verder dan zijn meditatie en mindfulness een mooie optie.



#ontspannen#natuurlijkontspannen#zenuwstelsel#tipsomteontspannen

Geef je lichaam en uiterlijk een natuurlijke boost!

Contact
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon
  • Black LinkedIn Icon

Naam *

Email *

Onderwerp

Bericht

© 2017 Hetty Crèvecoeur Lifestyle Management