Recente Posts
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief
Tags

Versla je Pms


Chagrijnig, prikkelbaar, opgezwollen borsten en een onweerstaanbare trek in chocola en alles wat zoutig en vet is. Als je PMS hebt, weet je er alles van. Hoe ontstaan die klachten eigenlijk? En belangrijk nog, hoe kom je er van af? In dit blog lees je 9 beste tips om PMS te verlichten.


Hoe ontstaat PMS?

Hoe PMS of premenstrueel syndroom precies ontstaat is helaas niet precies bekend, wel is het zeker dat het met een verstoorde hormoonhuishouding rond de menstruatie te maken heeft. Er zijn sterke vermoedens dat de klachten veroorzaakt kunnen worden door een disbalans tussen de hormonen progesteron en oestrogeen, waarbij er dan relatief te veel oestrogeen aanwezig is in het lichaam. Die oestrogeendominantie zoals dat genoemd wordt, komt steeds vaker voor bij vrouwen.


Mogelijke oorzaken oestrogeendominantie

Overgewicht kan er mogelijk voor zorgen dat de hormoonbalans verstoord raakt, dat komt omdat niet alleen eicellen oestrogeen aanmaken, maar ook vetcellen, waardoor er een relatief overschot van oestrogeen kan ontstaan. De anticonceptiepil bevat ook oestrogenen. Verder komen we dagelijks in aanraking met stoffen in onze omgeving die een oestrogeen-achtige werking hebben, zogenaamde xeno- oestrogenen.We krijgen deze stoffen binnen onder andere door het gebruik van huidverzorgingsproducten. Zo zijn veel crèmes zoals vaseline op paraffinebasis (een restproduct van de aardolie-industrie). Ook via de voeding komen we er mee in aanraking in de vorm van bestrijdingsmiddelen, dioxines en Pcb’s in vlees, vis en melk, kleur-geur en smaakstoffen, en conserveringsmiddelen. Niet alleen via de huid en de spijsvertering, maar ook via de longen nemen we bepaalde stoffen op. Zo zitten er brandvertragers in meubels en huishoudelijke apparaten en zijn we blootgesteld aan luchtvervuiling. Ook sigaretten bevatten verschillende chemische verbindingen. Al die vreemde stoffen kunnen dus ongemerkt je hormoonhuishouding beïnvloeden. Helaas is het niet mogelijk deze stoffen helemaal te vermijden, maar je kunt je blootstelling eraan wel verminderen, door bijvoorbeeld natuurlijke huidverzorgingsproducten te gebruiken, niet te roken, je water te filteren en vlees, eieren en groenten en fruit biologisch te kopen.

Welke klachten komen voor bij PMS?

Omdat hormonen op bijna alle plekken van ons lichaam hun werk doen kan PMS ook heel uiteenlopende klachten geven. De bekendste zijn:

  • Stemmingswisselingen

  • Vocht vasthouden

  • Pijnlijke borsten

  • Geïrriteerdheid

  • Meer eetlust vooral in zoete, zoute en vette dingen

  • Puistjes

  • Last van de darmen

  • Vermoeidheid


Wat kun je eraan doen?

Gelukkig kun je zelf heel wat doen om die ellendige PMS-klachten te verminderen, vooral in de week voor je menstruatie is het handig extra op je voeding te letten en bepaalde dingen juist wel te eten en andere niet.

Tip 1: geen alcohol en cafeïne

Ook al zou je het liefst een paar glaasjes achteroverslaan als je je niet lekker voelt, toch kun je dat beter niet doen. Alcohol kan de klachten juist verergeren en ervoor zorgen dat testosteron wat vrouwen ook in kleine hoeveelheden aanmaken en je extra goed kan gebruiken vlak voor je menstruatie, sneller wordt omgezet in oestrogeen. Ook cafeïne verstoort je hormoonhuishouding, houd het bij 2 kopjes koffie op een dag.


Tip 2: Houd je bloedsuikerspiegel stabiel

Deze tip gaat je vooral helpen als veel last hebt van stemmingswisselingen en niemand in je buurt moet komen, de week voor je ongesteld wordt. Wanneer je bloedsuikerspiegel stabiel is, zal je veel minder last hebben van buien en irritaties. Begin je dag daarom met een eiwitrijk ontbijt zoals: een omelet, yoghurt met fruit en noten, of een lekkere smoothie met wat proteïne poeder erin. Vermijd alle suikers en producten van wit meel, die zorgen dat je bloedsuikerspiegel heel snel stijgt en daalt.

Tip 3 Eet voldoende vezels

Vezels helpen om je ontlasting soepel te houden, maar ze zorgen ook dat overtollige oestrogenen die je lever heeft afgebroken je lichaam kunnen verlaten en niet nogmaals opgenomen worden doordat ze te lang in de darmen blijven zitten. Vezels haal je het beste uit groente en fruit, streef dan ook naar minimaal 200 gram groenten op een dag en liefst meer. Worteltjes zijn in het bijzonder aan te raden, je kunt ze heel makkelijk als tussendoortje eten.

Tip 4: Magnesiumrijke voeding

Het mineraal magnesium wordt in heel processen in het lichaam gebruikt, maar vooral vlak voor en tijdens je menstruatie heb je het extra hard nodig. Zorg dan ook dat je er genoeg van binnen krijgt. Het zit onder andere in cacao, dus als je trek hebt in chocola neem het er dan van, maar kies wel voor rauwe chocolade die niet verhit is, of de extra pure chocola met minimaal 70% cacao bestanddelen. Melkchocolade is heerlijk maar zal je eerder puistjes en buikpijn veroorzaken.



Tip 5: Doe het rustiger aan

Als het kan probeer dan in de week voor je menstruatie niet al te veel afspraken te plannen, de menstruatiecyclus kost namelijk voor je lichaam enorm veel energie en kun je vergelijken met 1 dag zware lichamelijke arbeid zoals straten maken. Niet gek dus dat je vermoeider bent dan normaal. Probeer een dutje te doen overdag, verwen je zelf extra met een dekentje en kopje thee op de bank en ga op tijd naar bed.

Tip 6: Gebruik de juiste vetten

Vetten heb je nodig maar dan wel de goede. Een zak chips lijkt op sommige momenten onweerstaanbaar, maar de vetten die erin zitten zullen je lichaam geen goed doen. Ook margarine en bak- en braadboters kun je beter links laten liggen. Vetten waar je lichaam wel blij van wordt en die je helpen soepel door je menstruatie heen te komen zitten in: noten, avocado’s, vette vis, olijfolie, roomboter, kokosolie en teunisbloemolie.

Tip 7: Beweeg

Bewegen is 1 van de manieren die direct effect op je stemming zal hebben. Hoe rot je je ook voelt als je een klein rondje gaat lopen zal je je altijd beter voelen. Dat komt omdat door bewegen bepaalde stoffen in je hersenen worden vrijgemaakt die de stemming verbeteren. Yogaoefeningen kunnen je helpen als je erg moe bent. Op YouTube zijn allerlei filmpjes te vinden zoek bijvoorbeeld op; hormoon yoga.

Tip 8: Eet kolen en andere kruisbloemigen

Broccoli, bloemkool, rode kool en witte kool bevatten alle het stofje DIIM wat de lever ondersteunt bij de hormoonomzetting. Het kan helpen om in de 2 weken voor de menstruatie deze groenten wat vaker op het menu te zetten.



Tip 9: Pas op met zout en voer overtollig vocht af

Het is ongelooflijk hoeveel vocht je lichaam soms vast kan houden. Dan sta je op de weegschaal en zit er zomaar ineens 2 kilo bij. Je merkt verder dat je vocht vasthoudt doordat je je ringen moeilijk af krijgt en de afdruk van je sokken in je been ziet staan. Cellulite kan ook tijdelijk verergeren door al dat vocht. Met zout kun je dan maar beter oppassen, loop met een boog om alle kant en klaar maaltijden zoute snacks heen en maak zelf je eigen verse maaltijden. Brandnetelthee kan je helpen om vocht af te voeren, drink er zo’n 3 kopjes per dag van.

Stralen van binnen en buiten?

Geef je lichaam en uiterlijk een natuurlijke boost! Check het nieuwe boek: Krachtvoer voor vrouwen

#pmsklachtenverminderen#premenstrueelsyndroom#pmsnatuurlijkoplossen#pmsvoeding

Geef je lichaam en uiterlijk een natuurlijke boost!

Contact
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon
  • Black LinkedIn Icon

Naam *

Email *

Onderwerp

Bericht

© 2017 Hetty Crèvecoeur Lifestyle Management